Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; SMTheme has a deprecated constructor in /home/drshmule/domains/dr-shmulevsky.co.il/public_html/wp-content/themes/businessshield/inc/library.php on line 2
ניתוח מעקף תריסריון, ד"ר פבל שמולבסקי

ניתוחי מעקף תריסריון

מהו ניתוח מעקף תריסריון?

ניתוח מעקף תריסריוןניתוחי מעקף תריסריון הנקראים גם  ניתוחי הטיה ביליופנקריאטית, הינם שני ניתוחים בריאטריים, שנחשבים כיעלים מאוד בטיפול בהשמנה. הניתוחים כוללים כריתת חלק גדול מהקיבה וביצוע מעקף של התריסריון. כאשר נפח הקיבה מוקטן, כמויות המזון שהגוף יכול לצרוך ולספוג גם הן קטנות ומוגבלות. כמו כן, העקיפה של התריסריון וחלק מהמעי הדק, למעשה מנטרלת אותם ומביאה אף היא לספיגה מופחתת של המזון. כך מושגות שתי מטרות: האחת היא ירידה במשקל כתוצאה מהקטנת יכולתו של הגוף לספוג מזון שומני, והשנייה – שמירה על המשקל הנמוך לטווח ארוך למשך כל חייהם של המנותחים.

שני הניתוחים הינם מורכבים ביותר, ולהצלחתם נדרש מנתח בריאטרי מומחה ומנוסה בתחום.

מהם שני סוגי הניתוחים למעקף תריסריון ומה הדומה והשונה ביניהם?

ישנם שני סוגים של ניתוחי מעקף תריסריון

  1. BPD – הטיה ביליופנקריאטית
  2. BPD-DS – הטיה ביליופנקריאטית עם מעקף תריסריון

כאמור, בשני הניתוחים מתבצעת כריתה של חלק גדול מהקיבה ומעקף משמעותי של התריסריון.  בשניהם גם מושגת התוצאה של הקטנת יכולת הגוף לספוג שומנים  – זאת על ידי כך שהם דוחים את מפגש המזון ומיצי העיכול בקיבה אל קצה המעי הדק. בהתאם לכך, לשני הניתוחים יש אותה מידה של יעילות בכל מה שקשור להרזיה ארוכת טווח.

ההבדל בין שני הניתוחים בא לידי ביטוי בשיטת ניתוח הקיבה

בניתוח BPD הטיה ביליופנקריאטית, מבוצעת כריתת 75% מהקיבה לרוחב, ונותר חלק בנפח כ-300 סמ"ק. בנוסף, קוטעים חלק מהמעי הדק ומחברים אחד מקצותיו לגדם הקיבה. כך, מתקצרת הדרך שעובר המזון מהקיבה, מה שמגביל את שטח הספיגה לחלבונים ופחמימות. בחלק המעי המחובר לקיבה אין מיצי עיכול שמופרשים בתריסריון, ואילו חלק המעי שמעל החיתוך, בו זורמים מיצי העיכול, מנותק ממעבר המזון. בסיום הניתוח מחברים בין לולאת המעי בה זורמים מיצי העיכול לבין הלולאה בה זורם המזון, ומתקבל מעי באורך 80-50 ס"מ, בו מתבצעים עיכול וספיגה אמיתיים.

בניתוח BPD-DS הטיה ביליופנקריאטית עם מעקף תריסריון, מבוצעת כריתה לאורכה של הקיבה. מותירים ממנה רק חלק דמוי שרוול בנפח כ-150 סמ"ק, מה שמגביל עוד את יכולת קליטת המזון שלה. בהמשך קוטעים את התריסריון והמעי הדק בקטעים מסוימים ומחברים ביניהם, כך שנוצר ניתוק של התריסריון ממעבר המזון. בסופו של דבר גם כאן, בדומה לניתוח ה-BPD, מחברים בין שתי לולאות המעי הדק שנוצר, אך במרחק גדול יותר מקצה המעי הדק. כך נוצר מעי משותף ארוך יותר ובהתאם יש שטח ספיגה יותר גדול למזון.

מה ההבדל בין ניתוחי מעקף תריסריון לבין ניתוחים בריאטריים אחרים?

בשורה התחתונה, ההבדל בין ניתוחי מעקף תריסריון לבין ניתוחים בריאטריים אחרים הוא ההצלחה לטווח ארוך מבחינת מניעת העלייה במשקל. חשוב להבין איך זה קורה:

כל הניתוחים הבריאטריים מבוססים על עיקרון הקטנת נפח הקיבה. כמו כן, בכולם, לרבות בניתוחי מעקף התריסריון, עם הזמן ועם חזרת תאבונו של המנותח נעשית התרחבות הדרגתית של הקיבה שהוקטנה. אלא שבניתוחים כמו שרוול קיבה ומעקף קיבה, שלא נעשה בהם מעקף תריסריון, כל הקלוריות שנצרכות על ידי המנותח שהתאושש, נספגות וגורמות שוב להשמנה. לעומת זאת, בניתוחי  מעקף תריסריון, בתת הספיגה של השומנים לא חל שינוי – הקלוריות העודפות שהמטופל צורך אינן נספגות, וכך נמנעת עלייתו במשקל.

למי יכול להתאים ניתוח מעקף תריסריון?

ראשית, יש לציין שלצד יעילותם המוכחת של ניתוחי מעקף תריסריון, הם כרוכים בסיכונים שונים לרבות תת תזונה. לפיכך, לא כל אחד ואחת הינם מועמדים מתאימים לניתוחים אלה.

הניתוחים מתאימים לאנשים עם המאפיינים הבאים:

  • בעלי BMI גבוה (מעל 50) שהסיכויים שלהם לרדת במשקל בעזרת ניתוחים בריאטריים אחרים הינם נמוכים. גם אנשים עם BMI נמוך יותר יכולים לעבור את הניתוח, אך רק לאחר בירור מוקפד ושלילת סיכונים כדוגמת תת תזונה.
  • אנשים שעברו ניתוח בריאטרי מסוג אחר ולא השיגו תוצאה רצויה.
  • אנשים עם מחלות שקשורות להשמנת יתר כמו היפרליפידמיה המאופיינת ברמה גבוהה של שומני דם גבוהים (כולסטרול וטריגליצרידים), סוכרת, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה ועוד.
  • אנשים שצורכים כמויות רבות של שומנים ופחמימות, ובעיקר ממתקים ומוצרים עתירי סוכר.

למי לא מתאים לניתוח מעקף תריסריון?

  • אנשים שעברו ניתוחי מעיים רבים.
  • אנשים שסובלים מרמות ויטמינים נמוכות בגוף, בין אם עקב תת ספיגה ובין אם בשל תזונה לקויה או חוסר התמדה בנטילת ויטמינים כנדרש.
  • טבעונים וצמחונים שצורכים מעט חלבונים – ראשית כיוון שהניתוח עלול לפגוע בספיגת מעט החלבונים שהם צורכים, ושנית כיוון שלא יוכלו לעמוד בדרישות הניתוח הכוללות צריכת מזונות עשירים בחלבון כדוגמת בשר, גבינות, ביצים ודגים.
  • חולים במחלות דלקתיות במעי ובקיבה כמו צליאק, קוליטיס כיבית, גסטריטיס וגסטרואנטריטיס.
  • אנשים שעשויים להידרש לבדיקות סקר לתריסריון ולדרכי המרה עקב סיכון גבוה לחלות במחלות ממאירות.
  • ניתוח מעקף תריסריון מסוג BPD אינו מתאים לסובלים מכיב פעיל או לבעלי היסטוריה של סיבוכים מכיב כזה. כמו כן, הוא לא מתאם למי שנוטלים מינון גבוה של תרופות נוגדות דלקת מסוימות (לא כולל סטרואידים ואספירין).

מהי רמת ההצלחה של ניתוחי מעקף תריסריון?

ברוב המקרים, לאחר ביצוע ניתוחי מעקף תריסריון, תוך שנה-שנתיים יש ירידה של כ-80% מהמשקל העודף. הירידה הזאת מתרחשת גם אצל אנשים עם ערכי BMI גבוהים ביותר. כמו כן, 98% מהמנותחים שסבלו ממחלות הנלוות להשמנה, יש שיפור ניכר. גם כאשר ישנה עלייה במשקל כשנתיים לאחר ניתוח מעקף תרסריון, מדובר בעלייה מתונה מאוד בהשוואה למטופלים שעברו ניתוחים בריאטריים אחרים.

איזה סיכונים יש בניתוחי מעקף תריסריון?

כמו כל ניתוח, גם ניתוחי מעקף תריסריון עלולים לגרור סיבוכים וסיכונים. תיתכן סכנת דליפה מנקודות החיבור של המעי של המנותחים.  בחלק מהמקרים יידרשו ניתוחים חוזרים. שיעור התמותה עקב הניתוחים הללו נע בין 0.1% ל־1%.

בטווח הארוך ייתכנו סיבוכים כגון תת ספיגה של מזון שלאורך זמן עלולה לגרור תת תזונה. במקרים נדירים של ירידה מופרזת במשקל, יידרש ניתוח מתקן בו מוארכת הלולאה של המעי הדק על מנת לשפר את ספיגת המזון.

מהו מהלך ההחלמה מניתוח מעקף תרסריון?

בתום הניתוח למעקף תרסריון, המנותח ישוב. כמה שעות לאחר הניתוח הוא יתבקש לעבור ממיטתו לכיסא על מנת למנוע סיבוכים. הזונדה תורד למחרת, לאחר ביצוע צילום לווידוא שאין דלף/חסימה באזור הניתוח, ואז ניתן להתחיל לשתות ולהתהלך. לאחר שבוע-שבועיים מהניתוח ניתן לשוב לשגרת הפעילות הרגילה.

  • כדי לשמור על הישג הירידה במשקל, יש לאמץ אורח חיים חדש הכולל פעילות גופנית ותזונה נכונה.
  • על מנת להגיע למשקל אידיאלי, יש להגיע למעקב סדיר אצל הרופא המנתח, ולקבל ליווי של דיאטנית ופסיכולוגית.
  • בחודש הראשון יש להקפיד על תזונה רכה ועל נטילת מולטי ויטמין.
  • לאורך כל הזמן יש להמשיך בנטילת ויטמינים ומינרלים לפי הנחיות הרופא והדיאטנית, וכן להקפיד על תזונה עשירה בחלבונים וויטמינים, ופעילות גופנית.

ד"ר פבל שמולבסקי מנתח בריאטרי

ד"ר פבל שמולבסקי מנהל את השירות הבריאטרי בבית החולים מאיר בכפר סבא. מנתח בריאטרי- השמנת יתר עם וניסיון של שנים רבות בכירורגיה כללית ובכירורגיה בריאטרית. ד"ר פבל שמולבסקי מומחה להשמנת יתר וניתוחים בריאטרים ומעקף קיבה מלא, חבר באיגודים מקצועיים הכוללים את איגוד הכירורגי הישראלי, חברה לכירורגיה אנדוסקופית, חברה לכירורגיה בריאטרית ומטובולית. International Federation for the Surgery of Obesity

 

 

לזימון תורים חייגו: 072-2160898 | לייעוץ חייגו: 052-9126906 או השאירו פרטים ואחזור אליכם בהקדם: